<![CDATA[]]>

Starta eget som konsult med expertens bästa råd

Camilla Björkman

Publicerades: 22 maj, 2014

Vill du starta och driva eget som konsult – men har ingen aning om var du ska börja? Här är expertens fem råd för att kicka igång ditt företag.

Säljcoachen Ulla-Lisa Thordén, som bland annat skrivit Sälj dig själv och ta betalt!  ger dig fem råd för att komma igång:

1. Paketera och hitta kundnyttan

Konsultande, workshops, kurser, information – du vet på ett ungefär vad du skulle kunna sälja. Nu gäller det att paketera det till en tjänst som andra förstår och kan ta ställning till.

– Det betyder inte att det är exakt den tjänsten som dina kunder sedan ska köpa men du använder det för att få till ett första samtal, säger Ulla-Lisa Thordén.

2. Skriv en shoppinglista

Att försöka sälja till allt och alla är ingen bra idé. Försök i stället att nischa in dig på ett visst kundsegment. Ulla-Lisa Thordén tipsar om att skriva en shoppinglista på de kunder som du vill ha.

Men ta inte vilka kunder som helst – de måste också ha pengar att handla för. Har de för liten plånbok? Byt målgrupp. Till exempel kan det vara bättre att rikta sig till företag än till privatpersoner.

3. Välj rätt kanaler

Hur ska dina kunder få reda på att du finns? Mejlutskick, inbjudan till seminarium, mötesbokning, Linkedin, det egna nätverket, förmedlare av olika slag – olika sätt fungerar för olika företag. I början kan du behöva testa så många som möjligt. Därefter utvärderar du och väljer dem som ger bäst resultat.

– Men lägg så mycket tid och energi du kan på att själv träffa folk öga mot öga, råder Ulla-Lisa Thordén.

4. Sätt aktivitetsmål

Med en strategi för vilka du ska nå och hur du ska nå dem kommer du lättare till skott. Och du får svart på vitt på att du är på väg mot ditt mål. Intäktsmål (hur mycket du ska dra in) kan vara svårt när du inte har en historik i företaget. Då fungerar aktivitetsmål bättre. Till exempel: du ska ringa fem kunder om dagen eller gå på tre möten i veckan.

5. Bygg din image

När du ska ut och träffa kunder, fundera på hur du vill uppfattas. Bestäm ett antal värdeord som du vill förknippas med. De ska gå igen i allt från din webbplats till hur du själv ser ut.

– Folk som ser framgångsrika ut brukar ha ett försprång. Men anpassa din klädstil till branschen, säger Ulla-Lisa Thordén.

Kom i tid till möten, ha ett fast handslag och håll vad du lovar. Och: Sluta sälj!

– Gå ut öppet och vänligt och hitta dina köpare. Alla kommer inte att vilja köpa av dig men du vill å andra sidan inte ha alla köpare.