Semlor skapar högtryck. Foto: Getty Images

Semlor – grädde på moset

Redaktionen

Publicerades: 12 februari, 2018

Nu är det semlefest! Under fettisdagen förväntas 6 miljoner av svenskarna äta minst en semla. För att kunna möta efterfrågan krävas 6000 bagare som bakar semlor. Men de kunde vara fler.

Det råder högkonjunktur i fikabranschen och en extra skjuts får bageri och konditorier under fettisdagen.  Då äter vi mellan fem och sex miljoner semlor under en dag. Men det är inte bara semlorna som får bageriugnarna att gå varma.

LÄS OCKSÅ: Stor guide: Så lyckas du med ditt kafé

De tre senaste åren har bagerierna ökat omsättningen med 26 procent i snitt men enbart anställt 4 procent mer personal. Det innebär att bagerierna anställt mindre än en sjättedel så många som de skulle kunna gjort med den omsättningsökning som skett. Nu efterlyser branschen skänka arbetsgivaravgifter för ungdomar.

– I dag råder det högkonjunktur i Sverige, men när lågkonjunkturen kommer riskerar bageri- och konditoribranschen att drabbas av stora nedskärningar vilket gör att ännu fler jobb hamnar i fara, något som ofta drabbar unga. Då blir det extra viktigt med instegsjobb. Den typen av jobb kan skapas i bageri- och konditoribranschen, men då är det helt nödvändigt att arbetsgivaravgiften återställs till nivån den hade innan den fördubblades 2016, säger Martin Lundell.

Fakta om semlor:

  • På fettisdagen, den 13 februari i år, äter 58 procent av svenskarna minst en semla (källa GfK).
  • 94 procent av semlorna säljs under januari till mars.
  • Under fettisdagen äts mellan 5 och 6 miljoner semlor. Det går åt smör och mjölk från totalt 98 000 kossor.
  • Under fettisdagen ägnar Sveriges bagare ungefär 50 000 timmar åt att baka semlor. Motsvarande 5 500 timmars arbete krävs för att arbeta ihop till arbetsgivaravgifterna bara under fettisdagen.
  • Arbetskraftskostnaden på ett bageri och konditori är cirka 50 procent (hälften av det kunden betalar går till att betala för personalens löner). I andra varuproducerande branscher är motsvarande siffra ofta mellan 10 och 15 procent.
  • Varannan arbetsplats inom svensk livsmedelstillverkning är ett bageri eller konditori.
  • Ungdomar har ofta svårt att få sitt första arbete. Fram till 2016 hade alla Sveriges företag därför rabatt på arbetsgivaravgiften för personer upp till 25 år. Syftet var att skapa låga trösklar för ungdomar att få jobb så de kan lära sig arbetslivets villkor såsom att vara del av arbetslag med både rättigheter och skyldigheter.
  • Arbetsgivaravgiften för ungdomar utgjorde fram till 2016 15,49 procent. År 2016 dubblerades den till 31,42 procent.
  • Antal anställda i bageri- och konditoribranschen är 37 000 personer (källa SCB).
  • Bageribranschen består av ungefär 1 000 företag spridda över hela landet.
  • Branschen har haft en omsättningstillväxt på 26 procent de senaste tre åren medan tillväxten i antal anställda bara är 4 procent. Det innebär att anställningarna motsvarar mindre än en sjättedel av omsättningsökningen (källa Valuation Företagsvärderingar).