Gunilla von Platen och Flumés succé efter The Apprentice  – så gick det sedan

Josefin Wallin

Uppdaterades: 31 augusti, 2023
Publicerades: 1 september, 2023
Foto av: Åsa Tallgård/ Viktor Flumé

Det tycks vara ett succéår för The Apprentice-vinnaren Tom Flumé och hans bolag Moss & Noor. Är det Gunilla von Platens magi, en bra affärsmodell, hårt arbete eller kloka val som legat bakom succén? Vi tar en närmare titt på året efter vinsten.

Året efter The Apprentice-vinsten

Tom Flumé vann Gunilla von Platens investering under den svenska omgången av The Apprentice med sitt bolag Moss & Noor. Nu dubblar de försäljningen igen, går med vinst och satsar mot en offensiv utlandsexpansion. ”Solen skiner över den gula tvålen” säger Flumé med all rätt. Nettoomsättningem för bolaget ökade nämligen med hela 92 % under 2022. En fördubbling jämfört med året innan.

De har även rekryterat den tidigare landslagsspelaren Julia Ekholm och varumärket tar sig in på fler och fler marknader. Driva Eget tog ett snack med Tom Flumé om Gunilla von Platen om bolagets utveckling sedan tv-kamerorna slocknade.

Läs: The Apprentice-finalisten Tom Flumé ”Är du inte riktigt klok?”

”Tom är av rätta virket”

– Jag tror att bolaget lyckats mycket bra i ett mycket tufft marknadsläge. Jag tror att Tom har sin stora chans nu att öka än mer och växa ordentligt, säger Gunilla von Platen till Driva Eget. Tom har visat mig att han är av rätta ”virket” som entreprenör och arbetar hårt.

Vi gör två-tre saker riktigt bra. Resten skiter vi i.

Tom Flumé, Moss & Noor

Tom Flumé, grundare och vd Moss & Noor:

– Året har varit kanon! Vi fick såklart en skjuts i och med medverkan och vinsten i The Apprentice på TV4, men den höll i sig bara ett par veckor. Efter det har det varit hårt jobb som gäller. Framgångsfaktorn för oss har varit att säga nej. Följa den plan vi satt upp. Inte springa på varenda trend som dyker upp. Vi gör två-tre saker riktigt bra. Resten skiter vi i, haha. Speciellt inom e-handel finns det många ”sanningar” om vad som krävs för att lyckas. Vår styrka har varit att inte lyssna på allt brus utan följa vår väg.

Siktar stort och framåt

Hur är samarbetet med Gunilla von Platen?

– Kanon. Gunilla är en urkraft. Det görs inte många ”Gunilla” varje generation. Likt fotbollen, det kommer bara en Zlatan då och då – det kryllar inte av dom. Gunilla är så bra på att både vara en tillgång, ett bollplank men samtidigt vara en kravställare som förväntar sig en viss standard. Det är inspirerande.

Läs: Von Platens miljoninvestering klar – ”Vi har en oerhört spännande investeringsresa framför oss”

Så vad händer nu?

– Nu är det fortsatt tillväxt som gäller! Vi ska in på åtta nya marknader i Europa, lansera helt nya produkter och fortsätta på den inslagna vägen. Även växa med fler medarbetare. Vi söker ambitiösa, hungriga och taggade talanger inom marknadsföring och försäljning. Vi är nu även lönsamma. Ett bevis på att vår affärsmodell visar prov på god skalbarhet. Ju fler produkter vi säljer desto högre marginaler.

Moss & Noor är ett svenskt livsstilsvarumärke som utvecklar hudvårdsprodukter för dig som tränar. 100 % veganska, producerade i Sverige och lanserades 2020 av tidigare elitsimmaren Tom Flumé. Vinnare av The Apprentice på TV4. Gunilla von Platen är investerare och delägare i företaget.