Nyfiken på historierna efter Draknästet? Så använde bolagen kapitalet

Josefin Wallin

Uppdaterades: 18 januari, 2023
Publicerades: 19 januari, 2023
Foto av: SVT/ Foto: Karl Nordlund

Är du ett fan av Draknästet så känner du nog liksom vi, vad händer efter Draknästet? Hur används pengarna – och hur bäddar man för succé? Vi tar tempen på några av bolagen från Draknästets alla säsonger. Det här vill du inte missa.

Från starten av Draknästet 2010 och 2021 när den populära programidén åter såg dagens ljus i SVT har tittarna mötts av otaliga affärsidéer, drömmar, innovationer och problemlösningar. Några profiler och bolag har etsat sig fast hos oss, och frågan hänger ständigt i luften, för vad hände sedan? Det ska vi ta tempen på nu. Möt bolag såsom Lexly, Red Locker och Storytel!

Red Locker – 1000 % fler kunder

Minns ni Red Locker, och tjejerna Clara Lidman och medgrundaren Liza Eriksson? Deras automat för mensskydd som kan placeras på offentliga toaletter, arbetsplatser och skolor? Den som är nyfiken på vad som hänt efter Draknästet, kan vi glädja med att det gått väldigt bra för tjejerna. De menar att det händer mycket inom bolaget och att de har vuxit. Vid tiden för deras medverkan i Draknästet var de själva och nu jobbar de i ett team som består av sju personer, de har 1000 % fler kunder i Sverige – och har också börjat leverera utanför landets gränser.

Läs mer: Allt du vill veta om Draknästet säsong 2 – drakarna, bolagen, pengarna!

Så använde Storytel-Jonas kapitalet till att bygga succé

I första omgången av Draknästet, som spelades in mitt under brinnande lågkonjunktur, fick Storytels grundare Jonas Tellander en investering av drakarna. Storytel ville bli världsledande på böcker i mobilen – och är idag ett ledande och mycket starkt varumärke inom just det. Men hur användes pengarna? Hur omsattes investeringen i praktiken när tv-kamerorna slocknat? Jonas själv berättar i SVT:s program ”Draknästet: Vad hände sedan?”

– Vi anställde telefonförsäljare. Det var ju stort att sälja mobilabonnemang så vi anammade det och försökte sälja ljudboksabonnemang. 2010-2016 var vi ett lönsamt bolag. Vi betalade ut aktieutdelningar och hade samtidigt en hög tillväxt på 100 – 125 % varje år. Före Draknästet hade bolaget 2000 abonnenter och sju anställda. Idag har bolaget 2 miljoner abonnenter, 700-800 anställda, omsätter ungefär 3,5 miljarder och finns i ett femtontal länder.

Ingen investering – men coachad av Wimmercranz

Åsa Juneström med sitt klädmärke Me in color medverkade 2021. Åsa gjorde entré framför drakarna med en fantastisk energi. Färgstark, precis som namnet på hennes klädkollektion. Åsa berättar i programmet om att hon gifte sig 21 år gammal, men med helt fel man. Efter att ha varit tillbakahållen stod hon nu framför drakarna med en fantastisk energi och drivkraft: ”jag känner mig oövervinnerlig, och det är en fantastisk känsla”.

Wimmercranz ”många blir tillbakahållna”

Det blev ingen investering för Åsa men hon fick rådet att sluta ha klädmärket som hobby – och köra ”all in”. Sara Wimmercranz kommenterar Åsas medverkande med att berätta om att hon som investerare ser många som blir tillbakahållna på olika sätt. Av en chef som inte tror på en, en vän eller partner. ”Dumpa det som håller dig tillbaka och förverkliga din idé”.

Sara och Åsa har efter hennes medverkan haft tät kontakt och Sara är även den som fått hennes affärsidé mot en mer hållbar sådan. Sara finns också med som stöd för att hjälpa Åsa vidare, vi följer det med spänning.

Airbag-byxan och väntelistan

Moses Shahrivar deltog i Draknästet där han presenterade sina byxor med inbyggd airbag. När han pitchade för drakarna hade han 4 000 personer på väntelistan – nu är den siffran över 112 000. I början var han i princip ensam men kunde tack vare drakarnas investering ta in sin bror till hjälp. Planen med kapitalet var att färdigutveckla sina airbagjeans. Samma modell som han visade upp inför drakarna men vid tillfället då endast bestod av en modul som täckte ett ben.

Pengarna räckte till en första testlansering. Här lärde man sig att priset låg för högt och att kunderna vill testa innan köp. Vid en ”återlansering” testar man nu en ny prisbild och en annan form av paketering. Vart det nu kommer landa när produkten når marknaden blir spännande att följa. Man vill in till nya marknader och har bland annat draken Shervin Razani i ryggen.

Läs mer: Draknästets Shervin Razani: De här entreprenörerna vill jag investera i

Magnus Stein och Lexly

Från Draknästet till att förändra en hel bransch – Lexlys grundare Magnus Stein har inte legat på latsidan de senaste 15 åren. Här berättar han på djupet om hela Lexlys resa från idé till storinvesteringar från några av Sveriges största investerare. Och såklart om svårigheterna med att förändra en hel bransch.