Så växer du utan att anställa

1 maj, 2014


				<![CDATA[]]>

Vill du växa, men inte riskera att bli fast med höga lönekostnader om intäkterna skulle svikta? Då kan du göra som allt fler företag – bygg ett nätverk av fasta underkonsulter.

Mäklare, reklambyråer är ett exempel på det nya sättet att bygga en bra organisation utan att anställa. Mikael Espenkrona, företagare, konsult och föreläsare inom nätverksföretagande, menar att det ofta kan vara det allra bästa sättet att börja resan mot tillväxt:

– Många företagare anställer för tidigt, i en fas där det i stället är viktigt att hålla nere de fasta kostnaderna. Då är nätverksföretagandet rätt lösning.

Inom många branscher efterfrågas expertkompetens, och ofta inom en rad olika områden. Kunderna vill ha en helhetsleverantör, och då är det svårt för mindre företag att konkurrera med jättarna:

– Vissa försöker i stället bli duktiga på många olika saker, men det blir sällan bra i slutändan. Men om du samarbetar med andra så kan ni alla vara experter inom er nisch, och ändå arbeta ihop.

Första steget till det växande nätverksföretaget är att titta på dina kunder. Vilka kompetenser, förutom din, använder de sig av?

– Dina kunder har troligen en rad andra företag som de köper tjänster av. Men om du kan erbjuda även de tjänsterna, så kan ni bli kundens helhetsleverantör, säger Mikael.

Att kunna erbjuda fler tjänster är ett sätt att öka omsättningen, men kan också vara nödvändigt för att uppehålla den. På egen hand är du känslig för att andra större företag kommer in på banan, och tar dina nischade uppdrag genom att erbjuda en bredare kompetens.

– När du undersökt vilka andra tjänster dina kunder köper in är nästa steg att se dig runt i ditt eget nätverk. Vilken expertis finns där, och vilka skulle du kunna tänka dig att arbeta med i ett nätverksföretag?

För det här tillväxtsättet handlar nämligen inte om ett löst samarbete där man ringer varandra vid behov. Det handlar om ett fördjupat samarbete, som utåt sett påminner om vilket företag som helst.

– I slutändan har det framgångsrika nätverksföretaget ett gemensamt varumärke och faktureringssystem, och delar kanske också kontor. Alla arbetar utåt under samma paraply, men är samtidigt egenföretagare.

De som drar igång ett nätverk har många saker att ta ställning till – företagsform, gemensamma investeringar och hur man gör om någon drar sig ur samarbetet.   Mikael Espenkrona rekommenderar därför att man tar fram ett ordentligt kompanjonsavtal:

– Här måste ni alla vara överens, och det bästa brukar vara att börja med slutet. Diskutera hur ni vill att det här nätverket ska se ut om tre år och försök hitta den minsta gemensamma nämnaren. För att nätverksföretaget ska fungera måste ni alla ha samma mål.

Två sätt att driva ett nätverksföretag:

1. På lika villkor. Många småföretagare använder sig av underkonsulter med jämna mellanrum. Den här metoden innebär att ni samlar era kompetenser under ett paraply, har en gemensam webbsida och ett gemensamt faktureringssystem. Ni arbetar alla med att ta in jobb, och anlitar sedan varandra internt beroende på vilken expertis som behövs. 

2. Med dig i toppen. Samma nätverk, men med dig i högst upp. Här samlar du alla kompetenser runt omkring dig. Du hyr ett kontor och hyr ut platser till de andra. Du är också ansvarig för varumärket och kanske införsäljningen av uppdrag. I gengäld behåller du en viss procent av intäkterna på varje uppdrag.

MISSA INTE: I vårt nästa nummer av magasinet (nummer 2 2015) som kommer ut i nästa vecka handlar vårt 11-sidiga tema om att bli en vinnare genom att gå samman med andra småföretagare. Prenumerera här så får du hem tidningen i brevlådan.

Så startade de en egen kedja
Reglerna företagarna hatar
”Jag är rädd att de ska bli för nöjda”