Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Coronastöden ditt företag fortfarande kan söka 2021 – här är listan

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 juni, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
krisstöd till företag

Foto: krisstöd till företag

Flera av coronastöden har nu utgått men det finns fortfarande stöd ditt företag kan söka. Här går vi igenom de viktigaste coronastöden just nu och hur och när du kan ansöka om dem.

Vi kommer i huvudsak att fokusera på följande coronastöd som fortfarande är aktuella. Vissa behöver du ansöka om snart för att kunna använda.

  • Omsättningsstöd för enskild firma
  • Omställningsstöd till företag (baserat på omsättningstapp)
  • Stöd för korttidsarbete (korttidspermittering)
  • Hyresstöd
  • Utökat statligt ansvar för sjuklönekostnader
  • Anstånd med skatteinbetalningar
  • Sänkta arbetsgivar- och egenavgifter för unga
  • Tillfälligt slopad förmånsbeskattning för gåvor till anställda upp till 2000 kr

Tips! Hitta nya kunder i Coronakrisen – här är 8 smarta sätt

Omsättningsstöd för enskild firma och handelsbolag

Detta innebär omsättningsstöd för enskild firma

Omsättningsstöd för enskild firma kan användas av enskilda näringsidkare. För att kunna söka stöd för mars-juni 2021 krävs att företaget har tappat minst 30 procent i omsättning jämfört med motsvarande period 2019. Stöd kan då utgå med 90 procent av omsättningstappet upp till 24 000 kr per månad. 

Det finns ett motsvarande stöd för handelsbolag (med minst en fysisk person som delägare). Det stödet är utformat med utgångspunkt i reglerna och perioderna för omsättningsstödet till enskilda näringsidkare.

Går coronastöden fortfarande att söka?

Ja! Omsättningsstödet till enskilda näringsidkare har förlängts till att även omfatta tiden augusti 2020 till februari 2021 samt mars-juni 2021. De nya reglerna träder i kraft den 1 juli 2021. Stödet kan sökas från den 1 juli till den 15 september 2021. Regeringen har aviserat en förlängning för stödet avseende juli-september 2021.

Läs mer:Så här fungerar omsättningsstöd för enskild firma

Omställningsstöd till företag som tappat omsättning (Aktiebolag)

Detta innebär omställningsstöd

Maj och juni 2021 kommer att utgöra två olika stödperioder och stödet ska kunna sökas av företag som har förlorat mer än 30 procent av sin omsättning jämfört med motsvarande månad 2019. Precis som tidigare ges stöd för en andel av företagets icke-täckta fasta kostnader.

Stödet måste godkännas av EU-kommissionen.

Regeringen har också aviserat en förlängning av omställningsstödet för juli, augusti och september. Kravet på omsättningstapp föreslås vara 30 procent även för dessa månader

Går coronastödet fortfarande att söka?

Ja! Se ovan. Just nu kan du dock bara ansöka för mars och april 2021, och detta kan du göra till den 30 juni 2021 på Skatteverkets hemsida.

Läs mer:Mer om aktuella omställningsstöd här

Stöd för korttidsarbete (korttidspermittering) – kanske det viktigaste coronastödet

Detta innebär korttidsarbete (korttidspermittering)?

Korttidspermitteringar innebär att anställda går ner i arbetstid en tid samtidigt som arbetsgivaren får ekonomiskt stöd av staten. De anställda får behålla en stor del av sin lön samtidigt som företagets personalkostnader minskar.

För att använda korttidspermitteringen måste både arbetsgivare och arbetstagare vara överens om det. Korttidspermittering kan vanligtvis beviljas som längst under nio månader i följd, därefter börjar en karenstid gälla. Under delar av 2021 gäller särskilda regler som innebär att arbetsgivare som redan har fått maximalt stöd ändå ska kunna få ytterligare stöd.

Går coronastödet fortfarande att söka?

Ja! Stöd för korttidsarbete gäller fram till och med 30 juni 2021. Regeringen har föreslagit att förlänga stödet ytterligare under månaderna juli, augusti och september 2021. Ansökan görs hos TIllväxtverket.

Läs mer:Stöd för korttidsarbete 2021 – här är nya reglerna

Hyresstöd

Detta innebär tillfällig rabatt för hyreskostnader

Det statliga stödet när vissa lokalhyresgäster får rabatt på hyran som togs fram våren 2020 återinförs för första och andra kvartalet 2021. Stödet är tillfälligt och riktar sig till företag inom vissa utsatta kundnära branscher som fått ekonomiska svårigheter med anledning av pandemin. Regeringen kommer även att undersöka förutsättningarna för ett hyresstöd för tredje kvartalet 2021.

Stödet utformas så att lokalhyresvärdar som sänker den fasta hyran för hyresgäster under första och andra kvartalet 2021 ges kompensation med 50 procent av den nedsatta fasta hyran. 

Går coronastödet fortfarande att söka?

Ja! Hyresstöd för första kvartalet 2021 kan sökas under perioden 3 maj – 30 juni, så passa på. Rabattavtal mellan hyresvärd och hyresgäst ska ha tecknats senast den 31 maj.

Regeringen har aviserat att hyresstödet avses förlängas till att även omfatta andra och tredje kvartalet 2021. Sista datum för ansökan planeras bli den 30 september. Sista dag för rabattavtal mellan hyresvärd och hyresgäst planeras bli den 31 augusti.

Läs mer:Så fungerar hyresrabatt under corona

Statligt ansvar för sjuklönekostnader – så fungerar coronastöden

Detta innebär statligt ansvar för sjuklönekostnader

Listan på åtgärder är så lång att det är enklare för dig att läsa den direkt hos källan. Här läser du mer om det statliga ansvaret för sjuklönekostnader under Covid-19.

Går coronastöden fortfarande att söka?

Ja! Regeringen föreslår en förlängning av kompensation till arbetsgivare för den del av sjuklönekostnaden som överstiger det normala. Åtgärden gäller för närvarande till den 30 april 2021 men regeringen har föreslagit en förlängning till 30 juni 2021. Mer om stödet finns att läsa på Försäkringskassans hemsida.

Läs mer:Detta gäller för sjuklönekostnader under corona

Seriösa företag kan få anstånd med skatteinbetalningar

Detta innebär anstånd med skatteinbetalningar

Företag kan få anstånd med betalning av arbetsgivaravgifter, preliminär skatt på lön och moms. Det gör att företag som är seriösa, sköter sin ekonomi och inte har större skatteskulder kan stärka sin likviditet.

Går coronastödet fortfarande att söka?

Ja! Företag som drabbas ekonomiskt av coronaviruset kan ansöka om tillfälligt anstånd med betalning av arbetsgivaravgifter, avdragen skatt och moms. Betalningen kan skjutas upp i ett år från beslutsdatumet. Anstånd kan också medges för årsmoms (en period) som redovisas under 27 december 2019 – 17 januari 2022. I samband med att anståndet upphör finns det möjlighet att ansöka om förlängning av anståndet i ytterligare ett år.

Läs mer:Här kan du läsa mer och ansöka om anstånd med skatteinbetalningar

Sänkta arbetsgivar- och egenavgifter för unga

Detta innebär sänkta arbetsgivar- och egenavgifter för unga

För att undvika pandemins negativa konsekvenser för unga sänks arbetsgivaravgifterna för 19–23 åringar från 31,42 till 19,73 procent mellan januari 2021 till och med mars 2023.

Går coronastödet fortfarande att använda?

Ja, se ovan. I Regeringens sjunde extra ändringsbudget för 2021 föreslog regeringen dessutom att arbetsgivaravgifterna för unga ska sänkas ytterligare under juni, juli och augusti 2021. Med det nya förslaget sänks arbetsgivaravgifterna för dessa unga ytterligare, till 10,21 procent, under juni, juli och augusti 2021.

Läs mer:Sänkta arbetsgivaravgifter – här är nya förslaget

Tillfälligt slopad förmånsbeskattning för gåvor till anställda upp till 2 000 kr

Detta innebär slopad förmånsbeskattning för gåvor

Under 2020 slopades tillfälligt förmånsbeskattningen för gåvor till anställda upp till ett värde på 1 000 kronor per anställd. Skattefriheten ska ligga kvar även 2021 och nu fördubblas beloppsgränsen till 2 000 kronor under 2021.

Går coronastödet fortfarande att använda?

Ja! Regeringen har utfärdat den nya lagen så att den träder i kraft 1 maj 2021 och ska kunna tillämpas retroaktivt från 1 januari.

Ps. Gör som 10 000-tals företagare och följ Driva Eget på Facebook, Instagram eller LinkedIn för att få de senaste uppdateringarna om de aktuella coronastöden.



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.