Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Bli medlem
Nyheter

Coronastöden ditt företag fortfarande kan söka 2021 – här är listan

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 juni, 2021 6 minuters läsning
krisstöd till företag

Foto: krisstöd till företag

Flera av coronastöden har nu utgått men det finns fortfarande stöd ditt företag kan söka. Här går vi igenom de viktigaste coronastöden just nu och hur och när du kan ansöka om dem.

Vi kommer i huvudsak att fokusera på följande coronastöd som fortfarande är aktuella. Vissa behöver du ansöka om snart för att kunna använda.

  • Omsättningsstöd för enskild firma
  • Omställningsstöd till företag (baserat på omsättningstapp)
  • Stöd för korttidsarbete (korttidspermittering)
  • Hyresstöd
  • Utökat statligt ansvar för sjuklönekostnader
  • Anstånd med skatteinbetalningar
  • Sänkta arbetsgivar- och egenavgifter för unga
  • Tillfälligt slopad förmånsbeskattning för gåvor till anställda upp till 2000 kr

Tips! Hitta nya kunder i Coronakrisen – här är 8 smarta sätt

Omsättningsstöd för enskild firma och handelsbolag

Detta innebär omsättningsstöd för enskild firma

Omsättningsstöd för enskild firma kan användas av enskilda näringsidkare. För att kunna söka stöd för mars-juni 2021 krävs att företaget har tappat minst 30 procent i omsättning jämfört med motsvarande period 2019. Stöd kan då utgå med 90 procent av omsättningstappet upp till 24 000 kr per månad. 

Det finns ett motsvarande stöd för handelsbolag (med minst en fysisk person som delägare). Det stödet är utformat med utgångspunkt i reglerna och perioderna för omsättningsstödet till enskilda näringsidkare.

Går coronastöden fortfarande att söka?

Ja! Omsättningsstödet till enskilda näringsidkare har förlängts till att även omfatta tiden augusti 2020 till februari 2021 samt mars-juni 2021. De nya reglerna träder i kraft den 1 juli 2021. Stödet kan sökas från den 1 juli till den 15 september 2021. Regeringen har aviserat en förlängning för stödet avseende juli-september 2021.

Läs mer:Så här fungerar omsättningsstöd för enskild firma

Omställningsstöd till företag som tappat omsättning (Aktiebolag)

Detta innebär omställningsstöd

Maj och juni 2021 kommer att utgöra två olika stödperioder och stödet ska kunna sökas av företag som har förlorat mer än 30 procent av sin omsättning jämfört med motsvarande månad 2019. Precis som tidigare ges stöd för en andel av företagets icke-täckta fasta kostnader.

Stödet måste godkännas av EU-kommissionen.

Regeringen har också aviserat en förlängning av omställningsstödet för juli, augusti och september. Kravet på omsättningstapp föreslås vara 30 procent även för dessa månader

Går coronastödet fortfarande att söka?

Ja! Se ovan. Just nu kan du dock bara ansöka för mars och april 2021, och detta kan du göra till den 30 juni 2021 på Skatteverkets hemsida.

Läs mer:Mer om aktuella omställningsstöd här

Stöd för korttidsarbete (korttidspermittering) – kanske det viktigaste coronastödet

Detta innebär korttidsarbete (korttidspermittering)?

Korttidspermitteringar innebär att anställda går ner i arbetstid en tid samtidigt som arbetsgivaren får ekonomiskt stöd av staten. De anställda får behålla en stor del av sin lön samtidigt som företagets personalkostnader minskar.

För att använda korttidspermitteringen måste både arbetsgivare och arbetstagare vara överens om det. Korttidspermittering kan vanligtvis beviljas som längst under nio månader i följd, därefter börjar en karenstid gälla. Under delar av 2021 gäller särskilda regler som innebär att arbetsgivare som redan har fått maximalt stöd ändå ska kunna få ytterligare stöd.

Går coronastödet fortfarande att söka?

Ja! Stöd för korttidsarbete gäller fram till och med 30 juni 2021. Regeringen har föreslagit att förlänga stödet ytterligare under månaderna juli, augusti och september 2021. Ansökan görs hos TIllväxtverket.

Läs mer:Stöd för korttidsarbete 2021 – här är nya reglerna

Hyresstöd

Detta innebär tillfällig rabatt för hyreskostnader

Det statliga stödet när vissa lokalhyresgäster får rabatt på hyran som togs fram våren 2020 återinförs för första och andra kvartalet 2021. Stödet är tillfälligt och riktar sig till företag inom vissa utsatta kundnära branscher som fått ekonomiska svårigheter med anledning av pandemin. Regeringen kommer även att undersöka förutsättningarna för ett hyresstöd för tredje kvartalet 2021.

Stödet utformas så att lokalhyresvärdar som sänker den fasta hyran för hyresgäster under första och andra kvartalet 2021 ges kompensation med 50 procent av den nedsatta fasta hyran. 

Går coronastödet fortfarande att söka?

Ja! Hyresstöd för första kvartalet 2021 kan sökas under perioden 3 maj – 30 juni, så passa på. Rabattavtal mellan hyresvärd och hyresgäst ska ha tecknats senast den 31 maj.

Regeringen har aviserat att hyresstödet avses förlängas till att även omfatta andra och tredje kvartalet 2021. Sista datum för ansökan planeras bli den 30 september. Sista dag för rabattavtal mellan hyresvärd och hyresgäst planeras bli den 31 augusti.

Läs mer:Så fungerar hyresrabatt under corona

Statligt ansvar för sjuklönekostnader – så fungerar coronastöden

Detta innebär statligt ansvar för sjuklönekostnader

Listan på åtgärder är så lång att det är enklare för dig att läsa den direkt hos källan. Här läser du mer om det statliga ansvaret för sjuklönekostnader under Covid-19.

Går coronastöden fortfarande att söka?

Ja! Regeringen föreslår en förlängning av kompensation till arbetsgivare för den del av sjuklönekostnaden som överstiger det normala. Åtgärden gäller för närvarande till den 30 april 2021 men regeringen har föreslagit en förlängning till 30 juni 2021. Mer om stödet finns att läsa på Försäkringskassans hemsida.

Läs mer:Detta gäller för sjuklönekostnader under corona

Seriösa företag kan få anstånd med skatteinbetalningar

Detta innebär anstånd med skatteinbetalningar

Företag kan få anstånd med betalning av arbetsgivaravgifter, preliminär skatt på lön och moms. Det gör att företag som är seriösa, sköter sin ekonomi och inte har större skatteskulder kan stärka sin likviditet.

Går coronastödet fortfarande att söka?

Ja! Företag som drabbas ekonomiskt av coronaviruset kan ansöka om tillfälligt anstånd med betalning av arbetsgivaravgifter, avdragen skatt och moms. Betalningen kan skjutas upp i ett år från beslutsdatumet. Anstånd kan också medges för årsmoms (en period) som redovisas under 27 december 2019 – 17 januari 2022. I samband med att anståndet upphör finns det möjlighet att ansöka om förlängning av anståndet i ytterligare ett år.

Läs mer:Här kan du läsa mer och ansöka om anstånd med skatteinbetalningar

Sänkta arbetsgivar- och egenavgifter för unga

Detta innebär sänkta arbetsgivar- och egenavgifter för unga

För att undvika pandemins negativa konsekvenser för unga sänks arbetsgivaravgifterna för 19–23 åringar från 31,42 till 19,73 procent mellan januari 2021 till och med mars 2023.

Går coronastödet fortfarande att använda?

Ja, se ovan. I Regeringens sjunde extra ändringsbudget för 2021 föreslog regeringen dessutom att arbetsgivaravgifterna för unga ska sänkas ytterligare under juni, juli och augusti 2021. Med det nya förslaget sänks arbetsgivaravgifterna för dessa unga ytterligare, till 10,21 procent, under juni, juli och augusti 2021.

Läs mer:Sänkta arbetsgivaravgifter – här är nya förslaget

Tillfälligt slopad förmånsbeskattning för gåvor till anställda upp till 2 000 kr

Detta innebär slopad förmånsbeskattning för gåvor

Under 2020 slopades tillfälligt förmånsbeskattningen för gåvor till anställda upp till ett värde på 1 000 kronor per anställd. Skattefriheten ska ligga kvar även 2021 och nu fördubblas beloppsgränsen till 2 000 kronor under 2021.

Går coronastödet fortfarande att använda?

Ja! Regeringen har utfärdat den nya lagen så att den träder i kraft 1 maj 2021 och ska kunna tillämpas retroaktivt från 1 januari.

Ps. Gör som 10 000-tals företagare och följ Driva Eget på Facebook, Instagram eller LinkedIn för att få de senaste uppdateringarna om de aktuella coronastöden.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.