Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Hur hittar jag en bra affärsidé?

Pernilla Säfström 16 november, 2021 5 minuters läsning
En bra affärsidé

Foto: En bra affärsidé

Kommer du inte på en bra affärsidé? Följ de här stegen för att komma fram till en lönsam och smart affärsidé på nolltid. Och du – spana in listan på de hetaste branscherna att starta eget inom just nu.

En bra affärsidé kan utgå från din kunskap och passion

Vilka är dina styrkor? Inom vilket område kan du skapa en produkt eller tjänst? Vad älskar du att göra? Att följa sitt hjärna är ofta en avgörande framgångsfaktor för en bra affärsidé! Utgår du från något du redan kan och tycker om att göra har du dessutom kommit en bra bit på vägen.

  • Specificera vad som gör just din affär unik, det vill säga varför kunderna ska välja att köpa av ditt företag framför övriga inom samma genre?
  • Om du väljer en affärsidé utifrån din hobby, överväg då för- och nackdelar med att blanda business and pleasure.

Utgå från ett behov du har identifierat på marknaden

  • Nya trender
    Undersök marknaden! Vad är hett just nu? Genom nya trender i samhället har du möjlighet att slå dig in på ett område där efterfrågan snabbt växer. Bevaka nyheter, sociala medier och snackisar för att få uppslag till en bra affärsidé. Även om det redan finns fler konkurrenter på marknaden kanske en ökad efterfrågan skapar behov av ytterligare aktörer.
  • Importera en affärsidé
    Finns det något koncept som slagit stort utomlands eller i en större stad men som ännu inte finns på din ort? Då har du chansen att bli den förste att ta den marknaden.
  • Vänd dig till ditt nätverk
    Fråga människor runt dig vad de saknar för smarta tjänster och lösningar? I nätverk och forum finns många entreprenörer med bra idéer, men som kanske varken har förmågan eller ambitionen att förverkliga dem.

En utveckling av en befintlig affärsidé eller affärsmodell

En bra affärsidé förknippas ofta med en nytänkande uppfinning som tar marknaden med storm. Den behöver dock inte vara revolutionerande utan kan även bestå av en utveckling av en befintlig affärsidé eller affärsmodell; det vill säga att sälja samma sak fast annorlunda. Det kan till exempel handla om att fylla en funktion bättre än övriga inom ett visst segment, eller att förbättra leverantörskedjan kring en produkt.

  • Är du observant i din omgivning kan du upptäcka förbättringsbehov som din affärsidé kan fylla.
  • Ta hjälp av kunders återkoppling för att identifiera förbättringspotential.
  • Ett alternativ är även att bli franchisetagare – då har du såväl affärsidé som affärsmodell serverad och klar!

Stor trend just nu: utveckling till hållbara cirkulära affärsmodeller

Att vara hållbar är idag en tydlig konkurrensfördel i sig och allt fler kunder och medarbetare väljer återförsäljare och producenter som har en tydlig miljöprofil. Hållbarhetskraven gör även att de traditionella affärsmodellerna utmanas av nya, cirkulära affärsmodeller. Det innebär att allt fler företag behöver göra anpassningar av sin verksamhet för att kunna konkurrera i de ökande miljökraven på marknaden. Anpassningarna handlar om åtgärder som belastar miljön mindre, vilket kan vara att införa återanvändning, återvinning, uthyrning, produkt som tjänst, delningssystem eller en plattform för kundsamverkan i verksamheten. Har du kunskap att erbjuda till den här typen av omställningsprocess och nytänkande affärsmodeller finns här garanterat behov att fylla!

Inspiration från heta branscher

  • E-handel
    Näthandeln fortsätter att öka och skapar möjligheter bland annat för dig som är duktig på onlinemarknadsföring och sökmotoroptimering.
    Tips: Lyssna till digitaliseringsexperten Mikael Ahlström om AI, digitalisering och framtidens e-handel
  • Cybersäkerhet
    Vår livsstil blir alltmer uppkopplad och datastyrd. Enligt rapporten "Svenskarna och internet" upplever många fortfarande stor oro på nätet varför behovet av säkra lösningar är högst aktuellt. Kanske sitter du inne på en affärsidé kring säkerhet på nätet? Mer om de bakomliggande behoven kan du läsa i vårt utdrag ur rapporten över de viktigaste punkterna om svenskarnas nätvanor för dig som företagare.
  • Digitala tjänster
    Digitala assistenter, chatt-funktioner, virtuella tjänster, webbutveckling och apputveckling samt tekniska tjänster inom AI och VR – här går utvecklingen ständigt framåt och behoven utvecklas med tekniken. Kanske även din affärsidé?
    Tips: Lyssna till podden Business Hacks med Beata Wickbom som ger dig de hetaste digitala trenderna just nu.
  • Byggbranschen och heminredning
    Under pandemin har svenskarnas intresse för sitt boende ökat och till följd har bostadsförsäljningen ökat lavinartat. Det ger i sin tur större efterfrågan på renovering- bygg- samt inredningstjänster. Det här är ett fortsatt intressant affärsområde.
  • Återvinning
    Många hakar på den cirkulära trenden att skapa nya produkter av återvunnet material. Är du påhittig kanske du skapar sådana affärsidéer?
  • Delningstjänster
    Med ökande krav inom hållbarhet ökar behovet av delningstjänster; kanske har du en affärsidé som handlar om att koppla ihop uthyrare med kunderna?
  • Ekologiskt och hållbart
    Här fortsätter trenden uppåt i efterfrågan på allt från livsmedel till textilier samt skönhetsprodukter och rengöringsmedel.
  • Hälsa och miljö
    Såväl en hälsosam livsstil som efterfrågan på miljövänliga transporter fortsätter att öka stadigt. En affärsidé som kombinerar dessa områden kan till exempel vara olika varianter av cykelbud.

Var och hur når du målgruppen för din affärsidé?

Det räcker oftast inte med att sitta på en bra affärsidé eller kanonprodukt - för att nå framgång behöver du även kunna ta den till marknaden genom att nå ut till samt kommunicera med din målgrupp.

  • Var finns målgruppen? Hur får du dem att köpa din tjänst eller produkt?
  • Du kan med fördel göra en marknadsundersökning och kommunikationsplan innan du sätter din affärsidé till verket.

Fler tips och nästa steg när du formulerar en bra affärsidé

Medan du värker fram en bra affärsidé kan det vara en god idé att söka mer information och inspiration. Det finner du bland annat här: Starta eget-guiden – allt du behöver veta på ett ställe.

När du kommit fram till en bra affärsidé följer du sedan vår guide till att registrera aktiebolag på verksamt alternativt vår guide till att registrera enskild firma.

Missa inte att kolla upp vilka bidrag och stöd som finns att tillgå när du startar eget företag!



ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Så minskar du skatten 2025 – gratis skatteguide för företagare (ladda ned)

Att navigera i skattesystemet som företagare kan vara utmanande, men med rätt strategier kan du optimera både ditt företags och din egen ekonomi. Här får du några av de viktigaste tipsen för att minska skatten 2025, och dessutom en kostnadsfri nedladdningsbar guide som ger alla skattetips du behöver.

Talenom Talenom 12 mars, 2025 4 minuters läsning
Minska skatten 2025

Foto: Minska skatten 2025

Om du har ont om tid kan du ladda hem Skatteguiden för företagare här, där du får alla tips, finesser och smarta skattetips på en plats. Rekommenderas! Alright, låt oss titta närmare på några av de viktigaste tipsen för att minska företagets (och din privata) skatt 2025.

Skatteplanering för ägarledda företag

Som ägare av ett fåmansaktiebolag har du möjlighet att påverka din skattesituation genom medvetna val. Genom att förstå och tillämpa rätt strategier kan du inte bara optimera företagets skattesituation utan även gynna din privatekonomi.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Strategier för effektiv skatteplanering

1. Överavskrivningar
Genom att göra överavskrivningar kan du snabbare skriva av värdet på företagets tillgångar, vilket minskar den skattepliktiga vinsten för året. Det är dock viktigt att balansera denna kortsiktiga skattefördel mot behovet av avskrivningar i framtiden.

2. Periodiseringsfonder
Att avsätta medel till en periodiseringsfond möjliggör uppskov av beskattning av en del av vinsten till ett senare år. Detta kan vara fördelaktigt om du förväntar lägre inkomster kommande år. Tänk på att dessa medel måste återföras till beskattning inom en viss tidsram.

3. Koncernbidrag
För företag inom en koncern kan koncernbidrag användas för att utjämna resultat mellan bolag, vilket kan optimera den totala skattesituationen. Det är viktigt att följa gällande regler för att säkerställa att dessa transaktioner hanteras korrekt.

Tips! Verkar det krångligt med smarta skatteupplägg? Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom bästa sätten att skatteplanera i ditt företag 2025. Boka din tid här

<br />

Driva Egets läsare får kostnadsfri skatterådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom.

Påverkan på din privatekonomi

Dina beslut som företagare påverkar direkt din personliga ekonomi. Här är några områden att överväga:

  • Lön vs. utdelning: Valet mellan att ta ut lön eller utdelning påverkar både din skatt och dina sociala förmåner. Lön är pensionsgrundande men beskattas högre, medan utdelning ofta beskattas lägre men inte påverkar pensionen.
  • K10-blanketten: En korrekt ifylld K10-blankett är avgörande för att beräkna hur mycket utdelning som kan tas ut till lägre beskattning. Det är viktigt att förstå reglerna kring gränsbelopp för att optimera din skattesituation.
  • Avdrag för hemmakontor: Om du arbetar hemifrån kan du ha rätt till avdrag för arbetsplats i hemmet. Det är viktigt att känna till vilka kostnader som är avdragsgilla och hur de ska redovisas.
  • Tjänstebil: Att ha en tjänstebil kan påverka både företagets och din personliga beskattning. Det är viktigt att förstå förmånsvärdet och hur det påverkar din skattesituation.

Tips! Här kan du ladda hem vår fullständiga checklista för att starta aktiebolag 2025, helt kostnadsfritt. En riktigt bra steg-för-steg-guide (inklusive det krångliga med juridik och ekonomi) att hålla i handen hela vägen.

Gratis, nedladdningsbar guide för smartare skatteplanering

För att underlätta din skatteplanering har Talenoms experter sammanställt en omfattande guide med allt du behöver veta för att optimera skatten. Den täcker allt från hantering av periodiseringsfonder till deklaration av kvalificerade andelar genom K10. Oavsett om du är en erfaren företagare eller ny i branschen, kan denna guide hjälpa dig att fatta välgrundade beslut.

Ladda ner guiden och ta kontroll över din skattesituation här.

Ska jag sköta skattefrågor och bokföring själv, eller ta hjälp av en byrå?

Bra fråga! Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att ta hjälp av en byrå. Och vet du – idag kan det kosta så lite som 345 kr/månad att få hjälp. I alla fall om du tar hjälp av Talenom – en av Sveriges ledande redovisningsbyråer.

Skulle det inte vara otroligt skönt att få hjälp? Utan att det kostar skjortan? Och kunna fokusera på roligare saker? Läs mer om bokföringshjälp från 345 kr/månad här.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.

Ps. Notera att skatteregler kan ändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad eller konsultera en skatteexpert för att säkerställa att du följer aktuella bestämmelser.



Dela artikeln

Driva Eget väljer Co-Member – för ökat engagemang och framtidssäkrad tillväxt

Driva Eget har valt att satsa på den svenska plattformen Co-Member för att ta nästa kliv i vår digitala utveckling. Med Co-Member får vi en kraftfull och skalbar lösning som kombinerar publiceringsverktyg, community-funktioner, betalvägg och AI-baserade verktyg – allt i ett.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 april, 2025 2 minuters läsning
Co-Member

Foto: Co-Member

Ett naturligt steg i vår tillväxtresa

Vi på Driva Eget har under många år inspirerat och stöttat tusentals småföretagare i Sverige – från den första idén till att bygga ett hållbart företag och ett liv man älskar. För att kunna fortsätta vara en relevant och värdefull resurs även i en snabbt föränderlig medievärld behövs inte bara rätt innehåll – utan också rätt plattform.

– Vi valde Co-Member eftersom det ger oss möjligheten att samla hela vår digitala närvaro i ett system – samtidigt som det är anpassat för de behov som moderna medier har idag och imorgon. Det här är ett stort lyft för oss och för våra läsare, säger Gustaf Oscarson VD för Driva Eget.

Varför Co-Member?

Co-Member är en svenskutvecklad plattform skapad för medier och community-baserade varumärken. Den hjälper redaktioner att:

  • Skapa och publicera innehåll snabbt och effektivt
  • Bygga starkare relationer med läsarna genom community-funktioner
  • Öka intäkterna med smidiga lösningar för annonser, prenumerationer och betalväggar
  • Få tillgång till smarta verktyg för engagemang, SEO och AI-stöd
  • Skala upp utan att tekniken sätter stopp

Plattformen driftas på svenska servrar, är GDPR-säkrad och alltid uppdaterad med ny funktionalitet – utan att kräva tunga interna resurser.

Vad betyder det för dig som läsare?

Den nya versionen av Driva Eget som lanserades under februari 2025 innebär en snabbare, enklare och mer engagerande upplevelse – både för dig som är ny i din företagarresa och för dig som vill växla upp.

Du kommer kunna spara artiklar, följa ämnen, ta del av exklusivt innehåll, och mycket mer. Framöver lanserar vi fler tjänster för dig som har Driva Eget Plus  – alltid med småföretagarens behov i fokus.

– Vår vision är att vara den bästa platsen för människor som bygger sitt drömföretag och sitt drömliv. Tillsammans med Co-Member kan vi skapa en digital plattform som stödjer den resan – varje dag, avslutar Gustaf.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.