Premium

Blåst på onlineköpet – blev en ny startup

Yasemin Bayramoglu

Uppdaterades: 27 maj, 2019
Publicerades: 22 maj, 2019
7 minuters läsning

Det räcker inte med en bra idé. Man måste ha en lösning på ett verkligt problem, som andra känner igen sig i.
Det menar Wilhelm Schenning, vars startup Woilà kom till när han känt sig blåst på pengar efter onlineköp.

Vi är nog ganska många som köpt något för att kort därpå upptäcka att priset satts ned. Vi känner oss lite blåsta och försöker glömma och gå vidare.

LÄS OCKSÅ: WILHELMS 6 TIPS NÄR DU SKA STARTA EN STARTUP

Studenten Wilhelm Schenning, däremot, han glömde inte. När han i slutet av 2016 upptäckte att priset på skjortan han köpt just hade sänkts med flera hundra kronor ringde han i stället upp kundtjänsten och bad om att få tillbaka mellanskillnaden.

– Jag var student och varje krona var enormt värdefull. Först blev jag arg på mig själv och tänkte ”varför väntade jag inte lite”, men sedan insåg jag att jag inte kommer att veta när de sätter ner priset, så jag tänkte att jag står på mig och ser vad som händer. Då fick jag svaret ”vi har krediterat mellanskillnaden tillbaka till ditt konto”!

Många har redan prisgarantier

Det Wilhelm inte visste då var att många e-handelsbolag har olika typer av prisgarantier. Så det går att göra precis som han gjorde. Det är bara det att få känner till det – och ännu färre orkar hålla koll på prisförändringar.

Wilhelm, som vuxit upp med Shark Tank och Dragons Den på tv, och som länge drömt om att bli entreprenör, såg plötsligt sin affärsidé. Han kontaktade en kompis från studietiden, Carl Enbom, för att kolla om han kände igen sig i problematiken.

– Vi tog en öl och snackade. Han kände igen sig i att man har bra koll före köpet tack vare prisjämförelsesajterna, men inte efter köpet. Vi bestämde oss för att testa det här på fler butiker. Om det bara var en butik som betalade tillbaka skulle det inte vara en affär att skala på.

Sagt och gjort. Wilhelm och Carl började beställa alla möjliga produkter. Babyprylar, vuxenkläder, elektronik. Fast först hade de kollat att det faktiskt fanns ett billigare pris på marknaden, så att det fanns en mellanskillnad att faktiskt be om.

Vi såg att de flesta butiker väljer att betala tillbaka mellanskillnaden i stället för att jag ska returnera varan och få en dålig kundupplevelse.

– Vi beställde 10–20 paket varje vecka. Jag hade en mindre lagerlokal hemma och personalen på Postnord började titta konstigt på mig. Jag hämtade ut tio paket, sedan lämnade jag tillbaka tio paket, för jag hade ju inte råd att köpa en massa dyra grejor. Då fick vi en bra känsla för vad som funkar på marknaden och vi såg att de flesta butiker väljer att betala tillbaka mellanskillnaden i stället för att jag ska returnera varan och få en dålig kundupplevelse.

Släkt och vänner fick testa

Just vid köp online är tryggheten för köparen extra stark tack vare distansköplagen. Wilhelm behövde alltså inte ta några risker för att göra sin marknadsanalys.

Nästa steg blev att testa tjänsten på andra. För det behövde de en enkel testmiljö – och webbutvecklare. Rickard Bergeling och Jonas Friman fanns också inom kompiskretsen och kom in och hjälpte till att bygga en testsajt.

Sedan kopplades släkt och vänner in som testkonsumenter. Wilhelm och gänget insåg snart att det skulle kunna fungera, förutsatt att någon kunde utveckla tjänsten fullt ut. För dittills hade Wilhelm själv suttit och googlat fram prissänkningar på produkterna som föräldrar och kusiner köpt.

Tanken var att bygga ett system där kunden registrerar sig på deras sajt, sedan skulle man skapa en robot som känner av när kunden får ett kvitto från en e-handel i mejlboxen. Roboten börjar då automatiskt känna av priserna på marknaden. Hittar man ett lägre pris går ett mejl till butiken där kunden handlat och man ber om mellanskillnaden tillbaka.

– Vi ville få upp trycket i tjänsten, vi ville få 50 000 användare, 100 000. Då kontaktade vi Almi och sökte innovationsbidrag och innovationslån. Vi ville bygga tjänsten snabbare än vi hade kapacitet för.

Fick lån från Almi

På Almi förstod man först inte pitchen. Wilhelm bad att få komma dit och berätta. Då satt pitchen perfekt och de fick sitt lån. Nu kunde man ta hjälp av fler webbutvecklare. Detta var 2017. Men det skulle dröja till april 2018 innan tjänsten var igång.

– Jag är en tidsfascist när det gäller att komma i tid till möten, men en tidsoptimist i projekt. En bra regel som jag lärt mig under den här resan är att när du ska starta ett projekt som vårt så räkna på tiden – och räkna sedan med faktor två. Då får du ungefär den tid det faktiskt kommer att ta.

Woilà
Första tiden har Woilà haft kontoret på SUP46.

Den lärdomen gav fler lärdomar som: skriv en tydlig tidplan och sätt en deadline. Om ni inte klarar deadline – utvärdera varför. Allt för att bli bättre till nästa gång.

Alla företagare pratar om hinder som måste övervinnas. Ingen klarar sig undan hindren.

– Hela resan har varit ett enda stort hinder i så fall, säger W och skrattar. Men det är ju alltid det här att man får försöka lära sig och testa olika vägar att gå.

Satsade på vattentäta avtal

Pengabristen var förstås det kanske största hindret. När väl pengarna kom från Almi fick man möjlighet att utveckla tjänsten. Men man valde också att lägga en slant på att titta på juridiken kring företaget.

– Vi fick rådet att skriva ett aktieägaravtal men också sätta användarvillkor och privacy policy. Nu med GDPR är det enormt viktigt att ha den typen av skydd när man väl lanserar något, så att man har ett vattentätt skydd för sig själv.

Man ska inte försöka göra allt själv om man ska bygga ett bolag som ska göra större skillnad.

Nu är de alltså fyra medgrundare i företaget. Fyra viljor som ska samsas om strategi, arbetstakt och mål. Wilhelm menar att om det är något han gjort bra så är det att han tidigt insåg att han inte skulle klara allt själv. Han byggde tidigt ett team med personer som kompletterade hans egen kompetens.

– Ett misstag som jag tror att många gör är att man ägnar tid åt en massa olika saker i stället för att fokusera på det man själv är bäst på. Man ska inte försöka göra allt själv om man ska bygga ett bolag som ska göra större skillnad.

I början av 2018 tog Woilà in sin första investering från affärsänglar, närmare bestämt från tre stycken. Då kunde alla fyra delägarna äntligen börja jobba heltid i bolaget. I april kunde man äntligen lansera tjänsten brett och börja trycka på med marknadsföring för att inte bara förlita sig på word of mouth.

Växer snabbt nu

Då, äntligen, kom den första kunden som inte var en mamma, flickvän eller kompis kompis.

– Att upptäcka att ”den här personen känner jag inte igen, vem är det?” – det var skithäftigt! Riktigt stort, säger Wilhelm glatt.

Målet är att ha 50 000 registrerade användare före sommaren. När vi ses är det är det tid kvar och de ser ut att nå målet utan problem.

– Nu växer det något enormt. Det är jättekul. Och nyligen fick vi vår senaste finansiering så att vi kan växa ännu mer.

Att ta in kapital eller inte är en fin avvägning. Vad är värt att avstå för att nå målet? Än så länge är grundarna majoritetsägare.

– Det är alltid en intressant fråga – behöver vi finansiering för att fortsätta företaget? En del säger nej och att man vill bootstrappa, alltså försörja sig på de intäkterna man skapar. Men då gäller det att sätta intäkter direkt och ha en så stor kritisk massa att man kan betala löner direkt för att kunna leva på det. Där vi befann oss hade vi inte möjligheter att ta ut det vi behövde för att kunna leva på det om vi skulle kunna göra det på heltid. Och vi ville jobba heltid för att kunna springa så snabbt som möjligt, säger Wilhelm.

Bra stöd av sina finansiärer

De funderade också på vilken typ av finansiärer de ville ha med sig. Sådana som bara petar in kapital och väntar på avkastningen eller så kallade smarta pengar – alltså finansiärer som är mer delaktiga.

– För oss var det självklart att vi ville ta in investerare som kom in med sina kontaktnät och sin kunskap och som kunde vägleda oss i situationer där vi själva inte hade erfarenheten.

Han medger att han var lite rädd för att investerarna skulle ha bråttom med att få tillbaka sina pengar.

– Men de har varit tydliga med att de vill att vi ska bygga en så bra produkt som möjligt, för har man bara en bra produkt kan man alltid skruva på affärsmodellen senare för att tjäna pengar. Så fokus har varit att bygga en så bra och konsumentvänlig produkt att det alltid finns ett behov av den.

Att det kommer konkurrenter är Wilhelm övertygad om. Men han låter inte särskilt bekymrad.

– Vi har byggt tjänsten så att det blir ganska höga barriärer för konkurrenter att komma ikapp och så har vi har skapat en bra relation med många stora nätbutiker.

Han låter nöjd.
– Mycket nöjd!

LYSSNA på hela samtalet här.