Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Frilansboom, Eurovision-miljoner och krossade hjärtan: Här är Veckans hetaste!

EBBA
Ebba Arnborg 10 maj, 2024 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
veckans viktigaste v18

Lärdomar, snackisar, varningar, säljtips, viktiga datum och sociala medie-förslag. Varsågod: Här är Veckans viktigaste för ditt företag. Få koll på 3 minuter.

Här är en snabbkik på veckans mest intressanta från företagarvärlden – lärorikt, inspirerande och med en rejäl dos pepp!

Veckans ljusglimt:

Räntan sänks (äntligen!)Riksbanken sänker styrräntan med 0,25 procent, den första sänkningen på hela åtta år. Dessutom flaggar de för fler sänkningar i år, förutsatt att de gynnsamma inflationsutsikterna står sig. Detta öppnar för lägre lånekostnader och peppigare plånböcker hos konsumenterna – dubbla cheers för många av oss företagare! Läs mer om hur du kan påverkas här


Veckans lärdom:

Frilansare tar för sig! Frilansarvodena har skjutit i höjden med 18 procent jämfört med förra året. Affärsutvecklare, databasadministratörer och IT-arkitekter leder ligan för de som tar ut de saftigaste arvodena. Kanske dags att skruva upp dina priser!

Veckans heta säljtips du kan göra idag:

Smart prissättning är din bästa vän! Baserat på uppdragets längd, värdet det skapar för kunden och vem kunden är, sätt rätt pris. Vi har flera kalkyler som hjälper dig: som att räkna ut rätt timarvode. Glöm inte: undvik att dumpa priser – det är alltid svårare att höja dem igen. I stället, ge något extra när kunden frågar efter rabatt!

Veckans otippade(?) inspiration:

Måns Zelmerlöw – från scenen till affärsmiljoner! Förutom att charma publiken från scenen, har Måns haft enorma framgångar som företagare. Visste du att hans bolag omsatte över 10 miljoner kronor förra året, och år 2021 gjorde han en vinst på svindlande 27 miljoner kronor i bara ett av dem? Imponerande siffror! (Här kan du se hur det gått för alla Eurovisionstjärnor.)

Veckans fakta att dra fram på aw:n:

Stockholm – en av världens bästa startupstäder. Rankad bland de 30 bästa startup-städerna globalt, har Stockholm en startup-ekonomi värderad till otroliga 88 miljarder dollar. Håller du med? Värt att diskutera nästa gång du träffar branschkollegorna efter jobbet! (Se vilken plats vår huvudstad landar på här).

Veckans fakta att dra fram på middagsbjudningen:

Marcus & Martinus – så mycket omsätter de! De unga tvillingarna, kända för sin musik, har även byggt upp företag med imponerande tillgångar. Trots utmaningar under pandemin hade deras bolag en omsättning på nästan fem miljoner norska kronor 2022,  och sammanlagda tillgångar på nästan 24 miljoner kronor. Inte illa för att vara 22 år!

Veckans företagsdrama att hålla koll på:

Kändisentreprenörerna går skilda vägar! Laila Bagge och Korosh Kananian avslöjar att de avslutar sitt förhållande. Deras bolag Kolai, känt för veganska skönhetsprodukter, omsatte 11 miljoner förra året. Det blir spännande att se hur deras affärsrelation utvecklas post-breakup.

Veckans ekonomiska råd:

Och på tal om… hur skyddar du ditt företag vid en skilsmässa? Om du och din partner går skilda vägar, se till att ditt företag inte lider. Ett äktenskapsförord kan skydda ditt företag från att bli en del av bodelningen. Det gäller även om du är delägare i ett företag. Vi har flera olika avtalsmallar du kan ladda ner.

Veckans rättsliga lärdom:

En känd svensk artist har fällts för bokföringsbrott och fått villkorlig dom och böter. Nu vill hon varna andra. En påminnelse om vikten av att hålla ordning på bokföringen och skicka in årsredovisningen i tid. Kom ihåg, det är alltid ditt ansvar att se till att bokföringen är korrekt, även om du anlitar extern hjälp.


Veckans viktiga datum:

OBS: Skatteverket upphör med automatiska utskick av momsdeklarationer på papper. Från och med momsdeklarationsdag den 13 maj 2024 eller senare kommer du inte längre att få blanketten i brevlådan automatiskt. Momsdeklarationen kan lämnas in via deras e-tjänst.

För aktiebolag (omsättning under 40 miljoner kronor):

13 maj:

  • Momsdeklaration för januari–mars (tremånadersmoms)
  • Momsdeklaration för mars (månadsmoms)
  • Inbetalning av moms (månadsmoms och tremånadersmoms)
  • Inbetalning av skatter och sociala avgifter

För enskild firma:

13 maj:

  • Inbetalning av skatter och sociala avgifter
  • Momsdeklaration och inbetalning – månadsmoms
  • Momsdeklaration och inbetalning, helårsmoms utan EU-handel
  • Momsdeklaration och inbetalning – tremånadersmoms
  • Arbetsgivardeklaration för skatteavdrag och sociala avgifter

Veckans Sociala Medier-datum:

Här är några tips för att skapa engagemang i era sociala medier kommande veckan.

11 maj - Internationella dagen för rättvis handel: Visa hur dina produkter/tjänster bidrar till en mer rättvis värld och bygg ditt varumärke kring detta.

12 maj - Dagbokens dag: Ge följarna en inblick i din verksamhet genom att dela bakom kulisserna från en vanlig dag hos er. Detta kan vara ett utmärkt tillfälle för ett inlägg i flödet samt flera nedslag i stories.

13 maj - Receptionistens dag: Hylla ditt supportteam genom att dela en berättelse om deras värdefulla arbete för företaget, eller skriv ett inlägg om varför kundsupport är avgörande för er.

15 maj - IT-chefens dag: Om det passar er verksamhet: dela tips och råd för att öka säkerheten på nätet eller förbättra digitala arbetsflöden. Alternativt: låt er IT-chef få ordet eller ge denne en hyllning.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.