Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Nyheter

Vilka företag kan ansöka om stöd för korttidsarbete (korttidspermittering)?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 6 april, 2020 3 minuters läsning
Vilka företag kan ansöka om korttidsarbete och korttidspermittering 2021

Foto: Vilka företag kan ansöka om korttidsarbete och korttidspermittering 2021

Här går vi igenom vilka företag som kan söka stöd för korttidsarbete (tidigare korttidspermittering) och vilka som inte kan göra det.

Vilka företag kan söka ersättning för korttidsarbete?

Stöd för korttidsarbete gäller företag som kan visa på tillfälliga och allvarliga ekonomiska svårigheter att klara utmaningarna som till exempel kommer av Coronaviruset (covid-19). Dessa utmaningar ska vara orsakade av ett förhållande utanför företagets kontroll och specifikt drabba företagets verksamhet.

Alla arbetsgivare, med undantag för vissa offentliga aktörer, kan få stöd vid korttidsarbete om kraven för stödet är uppfyllda.

Tips! Stödet för korttidsarbete (korttidspermittering) gäller inte för alla anställda. Här går vi igenom vilka som omfattas och vilka som inte gör det.

Läs mer här: Vilka anställda omfattas av stödet för korttidsarbete (korttidspermittering)?

Företaget får inte vara på obestånd för att få stödet

Ett av kraven för att kunna söka stöd för korttidsarbete är att företaget vid datumet för ansökan inte är på obestånd, är skyldig att upprätta kontrollbalansräkning eller är föremål för företagsrekonstruktion.

Vad avses med obestånd? Företaget saknar förmåga att betala sina skulder och denna förmåga är inte tillfällig.

När ska ett företag upprätta kontrollbalansräkning? Kontrollbalansräkning upprättas när det finns skäl att tro att bolagets eget kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet.

Tips! Få de senaste uppdateringarna om Corona för företagare + inspiration som får ditt företag att lyckas bättre. Gör som 10 000-tals företagare, följ Driva Eget på Facebook, Driva Eget på Instagram eller Driva Eget på LinkedIn (eller allihop!)

Vilka företag (arbetsgivare) kan ta del av stödet?

Stödet gäller arbetsgivare som är juridiska personer eller som är fysiska personer och bedriver näringsverksamhet. 

Stödet gäller inte staten, regioner, kommuner och kommunalförbund eller aktiebolag, handelsbolag, föreningar och stiftelser över vilka staten, regioner, kommuner och kommunalförbund har ett rättslig bestämmande inflytande, såvida inte verksamheten avser affärsverksamhet

Tips! Är stöd för korttidsarbete möjligt för ägare och anställda familjemedlemmar i enskild firma? Vad gäller för anställda? Vi reder ut.

Läs mer här: Kan enskild firma söka stöd för korttidsarbete (korttidspermittering)?

Tips! Vad gäller för ägare i aktiebolag och anställda familjemedlemmar?

Läs mer här: Gäller korttidsarbete (korttidspermittering) för ägare i aktiebolag och familjemedlemmar?

Har bemanningsföretag rätt att ta del av stödet?

Japp, även bemanningsföretag har möjlighet att söka stödet för korttidsarbete under perioden 16 mars till och med den 31 december 2020.

Tips! Så överlever ditt företag Coronakrisen – lyssna på våra bästa tips i podden Business Hacks

Vad gäller om företaget har gjort vinstutdelningar?

På Tillväxtverkets hemsida skriver de följande:

"Tillväxtverket är av uppfattningen att det är olämpligt att företag gör stora aktieutdelningar och samtidigt tar del av det statliga stödet för korttidsarbete. Ser vi att ett företag som fått stödet agerar på ett sätt som visar att det inte befinner sig i ett svårt ekonomiskt läge har vi möjlighet att reglera stödet vid avstämningen som sker efter att stödet beviljats."

Hitta nya kunder i Corona-krisen: I Facebook-gruppen "Välj en småföretagare" kan du hitta nya kunder och hjälpa andra småföretagare att klara sig.

Gäller stöd för korttidsarbete endast svenska arbetsgivare?

Ja, stödet kan endast utgå till arbetsgivare som är registrerade i Sverige och för anställda som organisationen betalar arbetsgivaravgift för i Sverige.

Här är svaren på alla dina frågor om korttidsarbete (korttidspermittering)

Klicka på det ämne du vill ha hjälp med, så kommer du till en ny artikel om just det.

– Vad är korttidsarbete (korttidspermittering)?
– Så ansöker du om stöd för korttidsarbete (korttidspermittering) – steg-för-steg
– De vanligaste frågorna om korttidsarbete (korttidspermittering)
– Vilka företag kan ansöka om stöd för korttidsarbete (korttidspermittering)?
– Vilka anställda omfattas av stödet för korttidsarbete (korttidspermittering)?
– Hur mycket sparar mitt företag på korttidsarbete (korttidspermittering)?
– När kommer pengarna och vem betalar lönen vid korttidsarbete (korttidspermittering)?
– Gäller korttidsarbete (korttidspermittering) för ägare i aktiebolag och familjemedlemmar?
– Kan enskild firma söka stöd för korttidsarbete (korttidspermittering)?
– Anställda som korttidspermitteras – frågor och svar
– Mall för avtal om korttidsarbete (korttidspermittering) – ladda ned här
– Vilka krav ställs på företag som söker stöd för korttidsarbete (korttidspermittering)?



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Visma Spcs fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

Visma Spcs 11 februari, 2025 1 minuts läsning
vismakalkyl

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!


Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Visma Spcs fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Visma Spcs)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering – Visma eEkonomi. Se erbjudandet här! 

Lycka till!



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Viktigaste avdragen 2025 – så minskar du skatten i deklarationen

Vilka är avdragen du absolut inte får missa i deklarationen 2025? Finns det några avdragsmöjligheter du inte känner till? Och hur får du deklarationen att gå lätt som en plätt? Det och mycket annat går vi igenom i den här guiden. Enjoy!

Visma Spcs 3 april, 2025 7 minuters läsning
deklarationstips_native

Foto: deklarationstips_native

Det är hög tid att ta tag i deklarationen, och det gäller att göra rätt avdrag för att minska skatten. Deklarationen för företaget kan du fixa med ett superenkelt bokföringsprogram som i princip har allt underlag klart. 

Och du, de smarta programmen hjälper dig också att göra rätt med avdragen. Men först måste du förstås veta vilka avdrag du absolut ska titta lite extra på, och det ska vi såklart hjälpa dig med. Inför deklarationen 2025 behöver du ha koll på tre saker:

  1. Avdragen du inte får missa 2025
  2. Avdragen du kanske inte visste fanns (och avdragen du absolut inte ska göra!)
  3. Hur du skaffar ett program som gör jobbet åt dig

Psst! Spana också in skatteexpertens lista på sina bästa deklarationstips 2025 – som du hittar här. Dessa bör du absolut läsa för att inte göra något av de vanliga misstagen.

Okidoki, dags att gå igenom dina viktigaste avdrag 2025. Och direkt efter avdragen berättar vi hur just DU kan deklarera smartare och få hjälp med avdragen. Det blir både konkret och lärorikt! 

 Deklarationstider – lös din deklaration smidigt
Andas ut. Skaffa Visma Spcs superenkla bokföringsprogram och koppla på deklarationstillvalet för halva priset. Då löser du deklaration, årsredovisning och bokföring i samma program. Smart! Läs mer här.

Viktigaste avdragen i deklarationen 2025

När du driver företag är det viktigt att hålla koll på vilka utgifter som är avdragsgilla (och spar pengar för dig). Här är några av dina viktigaste avdragen i deklarationen 2025.

Datorer och programvara

Om du har köpt en dator till företaget kan du dra av hela beloppet direkt om värdet är max ett halvt prisbasbelopp (ett prisbasbelopp är 57 300 för räkenskapsår 2024). Annars kan du dra av kostnaden genom regelbundna avskrivningar. För avdrag på programvaror gäller att standardiserade datorprogram är avdragsgilla, medan programvaror som är direkt tillverkade för ditt företag beviljas avdrag över flera år enligt samma princip som för inventarier.

Mobiltelefoner och abonnemang

Kostnader för mobiltelefoner som används i företaget är avdragsgilla oavsett företagsform. Mobiltelefonen räknas som förbrukningsinventarie och kan därför dras av direkt. Det fina är att du kan använda mobilen privat också (än så länge) utan att det blir en skattepliktig förmån. Nice!

Bilresor

Om du driver ett aktiebolag kan du ta ut 25 kr per mil skattefritt för de bilresor du gjort för företagets räkning (med din egen bil). Detta belopp behöver bolaget inte betala några arbetsgivaravgifter på. 

För enskild firma och handelsbolag gäller att du kan göra avdrag med 25 kr per körd mil i verksamheten. Du kan inte ta ut skattefri ersättning från dessa företagsformer, men genom att göra avdrag minskar både skatten och egenavgifterna. Avdragen gäller även om du har lånat en bil.

Varför är dessa avdrag viktiga? Jo, genom att dra av kostnader på rätt sätt kan du minska skatten och därmed öka vinsten i företaget. Och du vet vad det betyder? Japp, mer pengar kvar till allt som är viktigt. 

 Tips! Lös avdragsjobbet och deklarationen smidigt. Välj Visma Spcs bokföringsprogram och koppla på det smarta deklarationstillvalet (för halva priset) så kan du fixa bokföring, deklaration och årsredovisning i samma program.

Avdragen många företagare missar

Okej, låt oss ta en titt på några avdrag som du kanske inte känner till och som många företagare missar. Vi snackar om friskvårdsbidrag och motion, facklitteratur och kontorsutgifter.

Friskvård och motion

Ditt företag kan erbjuda ett skattefritt friskvårdsbidrag på upp till 5 000 kr per år till alla anställda (tänk på att det måste erbjudas till alla). Bidraget kan användas för enklare motion och friskvårdsaktiviteter, till exempel ett gymkort. 

Bonus! Är du anställd i ditt eget AB, kan du erbjuda detta till dig själv. Yeah!

Facklitteratur

Speciallitteratur som du köper för verksamheten och som är nödvändigt för ditt jobb är avdragsgill, oavsett företagsform. Detta gäller inte för litteratur som är avsedd för studiesyfte eller allmänna uppslagsverk. Nyckelordet är facklitteratur.

Kontoret

Om du har en särskild lokal i din bostad avsatt för ditt företag (och har enskild firma), får du göra avdrag för den. Om du inte har en särskilt inrättad del till företaget, kan du fortfarande få avdrag – men inte lika mycket.

Du får ett schablonavdrag för arbetsrum i bostaden under förutsättningen att du under beskattningsåret arbetat minst 800 timmar där.

För dig som är anställd i ditt eget aktiebolag kan det vara svårt att få göra avdrag för arbetsrum. Alternativet kan vara att istället ta ut en hyra från bolaget.

Tips! Vill du veta exakt hur mycket du får dra av för lokal i bostaden – beroende på om du har AB eller enskild firma? Det lär vi dig här.

Psst! Vill du bli en mästare och lära dig allt om deklarationen 2025? Då rekommenderar vi Visma Spcs samlingssida med allt om deklarationen 2025.

Avdragen du absolut inte får göra

Går det att dra av vad som helst? Nej du, så kul ska vi inte ha det. Det finns vissa kostnader som inte får dras av, även om du tycker att de hör till företaget. Detta gäller oavsett företagsform. Låt oss gå igenom några av dem:

  1. Böter och andra offentligrättsliga sanktionsavgifter
  2. Svenska allmänna skatter, exempelvis inkomstskatt
  3. Skattetillägg
  4. Förseningsavgifter och kontrollavgifter enligt skatteförfarandelagen
  5. Viten
  6. Kostnadsränta på skattekontot
  7. Felparkeringsavgifter
  8. Mutor
  9. Advokatkostnader och rättegångskostnader som inte syftar till att öka de skattepliktiga inkomsterna eller minska de avdragsgilla kostnaderna
  10. Kostnader för att upprätta deklaration eller att driva skatteprocesser, men bokföringshjälp är avdragsgillt.

Tips! Vill du lära dig mer om deklaration? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här.

Är det svårt att göra rätt avdrag i deklarationen?

Nope! Idag är det faktiskt väldigt enkelt, så länge du gör rätt från början med smarta verktyg och program. Din uppgift är att fokusera på avdragen (och företaget förstås). Det bokföringstekniska ska programmet sköta (så var noga med att välja rätt program för att spara tid – och framförallt energi!). 

Superenkel bokföring - så här smidigt kan det vara om du väljer rätt program.

När det är dags för deklaration har programmet redan förberett en massa arbete åt dig. Så då kan du lätt som en plätt bara hämta alla siffror.

Sen är det dags att klicka runt och ta den där sista kollen. Det är liksom bara att följa checklistan så är du hemma (i alla fall i Visma Spcs bokföringsprogram).

Nu är det snart dags för den stora inlämningen. Dags att godkänna att allt ser tipp topp ut!

Ladda upp och skicka till Skatteverket direkt från programmet. Grattis! Du är klar och nu är det ett helt år tills det är dags igen.

Visst låter det härligt – och det kan bli din verklighet också. Du ska fokusera på din passion och såklart lite på att hitta rätt avdrag – inte krångliga blanketter och avancerade uträkningar.

Tell me more! Hur hittar jag ett bokföringsprogram som gör allt detta?
Visma Spcs bokföringsprogram är komplett från början med bokföring, fakturering, deklaration och årsredovisning. Och vi fattar. Många har deklarationsångest! Men det behöver inte vara så svårt. Programmet guidar dig steg för steg. Läs mer om Visma Spcs bokföringsprogram med fakturering och deklaration här. Psst! Nu får du halva priset på deklarationstillvalet.

Och har du redan ett bokföringsprogram idag är det lätt att byta. Visma Spcs är med dig hela vägen!

Ont om tid? Du kan få anstånd med deklarationen

Om du inte kan lämna in din deklaration i tid kan du ansöka om anstånd. Ansök senast den 2 maj (då får du anstånd till 16 maj). Om du inte har möjlighet att logga in med e-legitimation eller om du behöver anstånd under en längre period, kan du ansöka på Skatteverkets blankett Ansökan – Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m. (SKV 2600). Vill du veta exakt hur uppskov fungerar, läs mer här.

Tänk på att skicka in blanketten till Skatteverket minst tio dagar före den 2 maj för att ha chans att få anstånd med deklarationen. Du måste vara i tid för att få mer tid.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.